אז מה אוכלים בשבת? מתכוננים לט' באב

 

כל העצות להכנה לקראת הצום ולאחריו שיחול ביום א' הקרוב

 

האם השבת, במהלכה אוכלים יותר משפיעה על מצב הקיבה והגוף? 
אכילה מרובה, לאו דווקא בשבת משפיעה רבות על הקיבה. מעבר לנפיחות הבטן, שהיא בעיה, שכיחה ואינה מסכנת חיים, אך יוצרת קושי פיזי והאסתטי שגורמת לנו להתחרט על הביס האחרון. אז למרות שמדובר בשבת אל תאכלו 'כאלו אין מחר'- כי קודם כל מדובר בסה"כ ביום אחד אחריו תוכלו לאכול כמה שתרצו. שנית אכילה רבה לפני הצום רק תקשה, תכביד ותעייף את הגוף יותר בצום.
 השנה מאחר וצום תשעה באב מתחיל בצאת השבת ואין אנו נוהגים מנהגי אבלות במהלך הסעודה, קרי אוכלים כרגיל. 

יין קידוש ואלכוהול?
כאמור, בשבת אנו נוהגים כרגיל אוכלים בשר ושותים יין אפילו ששבת זו היא ערב צום תשעה באב.  השוני בשבת זו היא בהבדלה. בכל שבת אנו מבדילים בדיבור ומבדילים על כוס יין. ההבדלה על הכוס מתירה אכילה ושתייה. מכיוון שבמוצאי שבת זו מתחיל הצום, אי אפשר להבדיל על היין. לפיכך ההבדלה על הכוס נדחית עד לאחר צום תשעה באב, והיא זו שתתיר את האכילה במוצאי הצום.

לקראת הצום:
מומלץ להפחית את כמויות הקופאין כבר יומיים שלושה לפני הצום כדי למנוע כאבי ראש הנובעים מחסר לאנשים הרגילים לצריכה קבועה וגבוהה
ביום תחילת הצום מומלץ שלא לאכול כמויות גדולות. ארוחות גדולות מדי אינן מקלות על הצום, נהפוך הוא- יכולות להכביד. גופנו יכול לאחסן כמות מוגבלת של פחמימות והעודף הופך לשומן אשר אין לו תרומה להקלת הצום אלא דווקא לעודף משקל.

רצוי לחלק את הארוחות ל 3-4 במהלך יום זה.
רצוי לא להרבות בתבלינים.
במשך היום ובעיקר בארוחה המפסקת מומלץ לאכול פחמימות מורכבות כדוגמת פסטה, אורז מלא, כוסמת, קטניות ו/או בטטה. פחמימות אלו מקטינות את הפרשת האינסולין ותחושת הרעב העלולה להופיע בעקבות ארוחות עתירות פחמימות פשוטות.
חשוב לכלול חלבון כלשהו ושומן בכמות מוגבלת בכל אחת מהארוחות.
מומלץ להימנע מאלכוהול

שבירת הצום:
חשוב שיעשה בהדרגה ומתינות
בשלב ראשון – חשוב לשתות נוזלים עם פחמימות זמינות כדוגמת שתייה ממותקת עם פרי ו/או כעכים / ביסקוויטים וכדומה.
בהמשך רצוי לאכול ארוחה קלה כדוגמת ארוחת בוקר.
הארוחות – המפסקת וזו של הפסקת הצום אינן צריכות לספק את כמויות האנרגיה ורכיבי המזון שנגרעו במהלך הצום. כאמור, ארוחות גדולות אינן בריאות ותוצאותיהן הן הפוכות- עודף האנרגיה הופך לשומן ומכביד עלינו.