היתרונות של "ברכות" ראש השנה

 

מה אנחנו באמת יודעים על מוצרי המזון עליהם אנו מברכים לשנה החדשה?

 

ראש השנה בפתח ואנו עומדים בפני ערב שכולו ברכות ומאכלים. אבל מה אנחנו באמת יודעים על מוצרי המזון עליהם אנו מברכים לשנה החדשה? והאם בכלל כדאי לנו לצרוך אותם גם בשאר ימות השנה.
קרן הרשקופ, מנהלת המחלקה לתזונה ודיאטה, וקרן הודמהמחלקה לתזונה ודיאטה מנמקות אילו עוד "ברכות" נזכה אם נתמיד באכילת רימון, תמרים וקרפיון​


תמרים זה שמחה!!  (קרן הוד, המחלקה לתזונה ודיאטה)
במשך כל ימות השנה אנו אוכלים תמרים יבשים אך בראש השנה נוהגים לאכול את התמר כשהוא טרי ולח, צהוב, מתוק וגם.. טיפה מריר ועפיץ. התמר הזה הוא זן מיוחד בשם תמר בהרי והוא זמין בחודשים אוגוסט-אוקטובר, תמר הבהרי ביחס לתמרים אחרים מכיל פחות קק"ל,  עשיר בעיקר באשלגן ומגנזיום התורמים לשמירה על לחץ דם תקין ולבריאות הלב, עשיר בויטמיני B שתורמים לפעילות תקינה של מע' העצבים, בסיבים תזונתיים התורמים לפעילות תקינה של מערכת העיכול ובנוגדי חמצון העוזרים לנו להגן על הגוף מפני מחלות.



יתרונות בריאותיים נוספים שיש לתמר בראיה של הרפואה הסינית הם חיזוק אנרגיית הגוף, שיפור מראה הפנים, התמרת ליחה ועצירת שיעול, עליה במשקל ומצוין לתחושת עוצמה ושמחה!!
יש נוהגים לברך שהחיינו על תמרים צהובים שנאכלים בפעם הראשונה, מאחר ויש שמחה בראייתם (בניגוד לתמרים יבשים שאנו רגילים לראות כל השנה).  אז מעבר לשמחת ההתחדשות, מסתבר כי תמרים בתרבות היהודית ובתרבויות העולם הם סגולה נפלאה לשמחה אמיתית..
שנה טובה ושמחה!!
 
 
מה בין פריון לקרפיון? (קרן הוד, המחלקה לתזונה ודיאטה)
בין אם זה חיירמה או גפילטע פיש, מסתבר שמקורו של הקרפיון הוא בסין הרחוקה והוא אומץ בחום במטבח היהודי ומפאר את שולחן החג. הקרפיון הוא דג מים מתוקים ובטבע הוא חי באגמים, נהרות ונחלים. מבחינה תזונתית, הקרפיון עשיר בחלבון, מכיל כמות יפה של ויטמין B12, ומכיל גם כולסטרול (למרות שחונכנו לחשוב עליו באופן שלילי, כולסטרול משמש כחומר מוצא להורמונים סטרואידים  ולכן חשוב בכמות נכונה לגופנו - שימו לב, גם כוח וגם פוריות!! ).



כאשר אנחנו מברכים על שולחן החג "שנרבה ונפרה כדגים" אנו מתכוונים ליכולת המהירה של דגים להתרבות,  אך מסתבר כי גם במזרח אסיה הקרפיון הינו סמל לפריון והצלחה והוא נחשב כמזון מזין מאוד ברמה עמוקה את הגוף, מטפל  בבעיות פריון, עוזר לשיקום לאחר לידה, מעודד יצור חלב אם ומחזק את הגוף ברמה עמוקה מאוד ובמיוחד כאשר מבשלים אותו בישול ארוך וממצה..

ולשאלה שהרבה פעמים שואלים אותי, איזה דג הוא דג בריא? בואו נזכור כי תזונה מאוזנת היא תזונה מגוונת ויש עוד הרבה דגים בים ..
 
שירבו זכויותינו כרימון, מהם זכויותיו ויתרונותיו של הרימון? (קרן הרשקופ, מנהלת המחלקה לתזונה ודיאטה)
צבעו החזק של הרימון מרמז על ההרכב התזונתי המשמעותי שלו. הרימון שאנו אוכלים מכיל ויטמינים ומינרלים שונים וכמות גדולה יחסית של פוליפנולים. הפוליפנולים מקנים לו השפעות חזקות של נוגדי חמצון. הרימון הוכח להיות בעל השפעה חיובית ומגנה בפני מצבי דלקת, לחץ דם ומחלות לב. המרכיב נוגד החימצון הנמצא ברימון מגן על גופינו מפני חימצון של מרכיבי שומן בכלי הדם ועל ידי כך שומר על תקינות כלי הדם ומפחית סיכון למחלות לב. מחקר שפורסם בשנת 2008 השווה את הרגישות האנטיאוקסידנטיות (נוגדת החימצון) של משקאות שונים הנחשבים בעלי תכולה משמעותית של פוליפנולים. כמו מיץ פרי הדר, מיץ פירות יער , תה צמחים, יין ועוד. מיץ רימונים נמצא כבעל עוצמה נוגדת חימצון גבוהה ומשמעותית ביותר מבין המשקאות השונים!



מחקר נוסף שפורסם לאחרונה ובחן את ההשפעה של מיץ רימון לעומת פלסבו (מיץ בעל הרכב קלורי דומה וצבע דומה) מצא שתוספת של 250 מ"ל מיץ הרימון הפחית בצורה משמעותית את מדדי הדלקת בקרב מטופלים עם סוכרת מסוג 2. בשל תכולת הפחמימות ברימון, למטופלים עם סוכרת מומלץ להתייעץ עם הצוות המטפל לגבי שילוב נכון של מיץ רימון בתפריט היומי.
שתהיה לכולנו שנה בריאה!