טבעונות וילדים - הילכו שניהם?

 

 

מאת: ד"ר קרן הרשקופ, מנהלת המחלקה לתזונה ודיאטה, המרכז הרפואי שערי צדק
מור (שם בדוי) בת 13, ילדה מתבגרת בריאה, בכיתה ח', במהלך כמה חודשים החלה לצמצם את אכילת הבשר, בתחילה התנגדה לסוגים מסוימים בלבד ונצמדה בעיקר לאכילת שניצל וקציצות "אילו שלא נראים כמו בשר". עם הזמן הוריה שמו לב שהיא נוטה להשאיר בצלחת באופן קבוע את המנה הבשרית שלה. מור הכריזה שהיא מתחילה להיות צמחונית. הוריה המוטרדים, מור פנו לייעוץ תזונתי מתוך חשש לפגיעה בהתפתחותה.
בשנים האחרונות קיימת עלייה בשיעור האנשים הבוחרים בצמחונות. התופעה נצפית גם בקרב בני הנוער והילדים. בסקר מב"ת צעיר, אשר סקר את מצב הבריאות והתזונה הלאומי בשנים 2015-2016 7.6% מהתלמידים בגילאי כיתות ז-י"ב דיווחו שהם נמנעים מאכילת מוצרי בשר ועוף. כ- 11% בקרב הבנות וכ- 3% בקרב הבנים. קיים אחוז גבוה יותר בקרב בני הנוער היהודים לעומת בני הנוער מהמגזר הערבי. הסיבות לאימוץ דפוס אכילה צמחוני הינן מגוונות וקשורות בדרך כלל בסיבות בריאותיות, אתניות וסביבתיות. על פי רוב, הורים צמחוניים מגדלים את ילדיהם באורח חיים צמחוני.

צמחונות מוגדרת כהימנעות ממוצרי מזון מן החי כגון: בשר, עוף, דגים ומוצריהם. תזונה צמחונית מבוססת על מזונות מן הצומח כגון: דגנים, קטניות, אגוזים שונים, פירות וירקות. קיימים סוגים שונים של דיאטות צמחוניות הנבדלות במזונות הכלולים בהם ומשתנים בעיקר בצריכת מוצרי חלב, ביצים ודבש. דיאטה טבעונית מאופיינת בהימנעות מכל מזון מן החי כולל ביצים, מוצרי חלב ודבש.
דיאטה צמחונית לילדים ובני נוער יכולה להיות מאוזנת ובריאה ומתאימה מבחינה ההרכב התזונתי לאפשר גדילה והתפתחות תקינים. יחד עם זאת, קיימים מחקרים אשר מסתייגים מדיאטה צמחונית לילדים מתוך חשש שצמצום מגוון המזונות עלול להביא לחסרים תזונתיים ולצריכה קלורית שאיננה נאותה לגיל ואף להביא לדפוסי אכילה פתולוגיים. במצבים קיצוניים הצמחונות יכולה להוות סממן להתפתחות של הפרעת אכילה. כהורים ומטפלים חשוב להבין את הסיבה לצמחונות ולוודא כי התפריט הצמחוני יהיה מאוזן. תפריט צמחוני אשר איננו מאוזן עלול לגרום לחסרים במרכיבי מזון חיוניים וביניהם: אנמיה מחוסר ברזל, חסר בוויטמין B12, חסר בסידן, חסר בוויטמין D וחסר במקורות חלבון.
מקורות החלבון בתפריט הצמחוני כוללים חלבונים בעלי זמינות גבוהה לגוף וחלבונים בעלי זמינות נמוכה יותר. חלבונים בעלי זמינות גבוהה יותר הם חלבון סויה וחלבון הגלוטן, חלבונים מצמחים אחרים זמינותם לגוף משתנה. במזונות מן הצומח קיימים חומרים המעכבים את הפירוק והספיגה של החלבון ושל מרכיבי תזונה נוספים (ברזל וויטמינים) ולכן הקפדה על גיוון במקורות החלבון יכול להבטיח צריכה וניצול טוב יותר של החלבון במזון. תהליך ההשריה וההנבטה מסייעים להקטין את החומרים המעכבים ולאפשר זמינות גבוהה יותר למקורות החלבון.

עקרונות חשובים בתפריט צמחוני מאוזן לילדים:

  • מגוון מקורות צמחיים כגון דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים, ירקות, פירות, אפשרי גם ביצים מוצרי חלב.

  • הקפדה על צריכת חומצות שומן חיוניים ממקורות מגוונים כגון: שמנים צמחיים, אגוזים וזרעים ומקורות של אומגה 3 לדוגמה: זרעי פשתן, צ'יה ואגוזי מלך.

  • צריכת מזונות עשירים בסידן ומעקב מסודר אחר רמות ויטמין B12 וויטמיןD .  

 
מור, היא אחת ממספר בלתי מבוטל של צעירים אשר החליטה להיות צמחונית. תופעה זאת אינה שלילית אך חשוב שאורח חיים מסוג זה, יתנהל באופן מבוקר.