דרכי התמודדות עם סוכרת

 

 

באחרונה צוין ברחבי העולם יום הסוכרת הבינלאומי. המחלה הוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגיפה הנמצאת בעלייה מתמדת. רק בישראל חיים למעלה מחצי מיליון תושבים הסובלים ממחלת הסוכרת, כשעל פי ההערכות יש כחצי מיליון נוספים הנמצאים בשלב טרום המחלה. שיעור התחלואה נמצא בעלייה מתמדת וכיום סוכרת מהווה את סיבת המוות הרביעית בשכיחותה בישראל, בעיקר בשל סיבוכים בתפקוד הלב וכלי הדם.

לדעתי, השינוי באורח החיים של החברה המערבית הוא הגורם העיקרי לעלייה בשכיחות המחלה, במקביל עם עלייה במשקל. בישראל ניתן להצביע על תחלואה בקרב קבוצות מוחלשות באוכלוסייה, שקופות החולים ומשרד הבריאות אינם מצליחים להגיע אליהן להסברה. כשאנו מתייחסים לאורח חיים, אנו מתכוונים להיעדר פעילות גופנית, תזונה לא בריאה ועלייה במשקל.



בשנים האחרונות פותחו תרופות שמטיבות לא רק עם הסוכרת אלא גם עם תחלואה קרדיווסקולרית וירידה בתמותה. אבל במקביל חשוב להקפיד על אורח חיים בריא, ובעיקר הכוונה לשני מרכיבים: מזון ופעילות גופנית. בנוגע לפעילות גופנית, הבעיה העיקרית היא שמרבית האנשים לא מצליחים להתמיד. מתחילים במרץ, רוכשים ציוד, עושים מנוי לחדר כושר אבל לרוב, ההתלהבות דועכת במהרה. בנוסף, לא לכולם יש את הזמן והכסף להשקיע בפעילות ספורטיבית. כדי להתמודד עם החסמים מומלץ לשנות את שגרת היום: לרדת תחנה אחת לפני מקום העבודה ולצעוד ברגל, להימנע ממעליות ולעלות במדרגות, להגדיר יומיים או שלושה בשבוע לצעידה בשכונה עם בן\בת זוג. מומלץ לבצע לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית.

בתחום המזון הבעיה היא בין היתר ממסדית. עלויות המזון הבריא גבוהות יותר ומרחיקות קבוצות מוחלשות בחברה. אורז וקמח מלא עולים יותר מאורז וקמח לבן. שמן זית עולה בממוצע 40 שקלים לעומת שמן קנולה שעולה 10 שקלים. מובן שאוכלוסיות חלשות נאלצות להסתפק במזון פחות בריא. אך יחד עם זאת אני רוצה לציין, שהעיקר הוא לרדת במשקל ולקבל ייעוץ תזונתי מקצועי. יש הרבה דרכים שניתן לשפר את איזון הסוכרת ללא עלות גבוהה.

קבוצות סיכון נוספות המועדות לחלות בסוכרת הינן אנשים מבוגרים, נשים שחלו בסוכרת היריון, בעלי עודף משקל ובעלי נטייה משפחתית לחלות במחלה. במידה ואתם נמצאים באחת מקבוצות הסיכון הללו מומלץ לפנות לרופא להתייעצות.

הטיפ המשמעותי ביותר הוא לא להסתמך רק על התרופות, למרות יעילותן הרבה, ולאמץ מספר כללים: הקפדה על שעות שינה מסודרות, הפחתת מתח ולחץ, צריכת מזון בריא לאחר התייעצות והקפדה על פעילות גופנית המתאימה לכם.