כידוע גופנו זקוק לאנרגיה זמינה (המסופקת על ידי הזנת הגוף) ולמשק נוזלים תקין לצורך פעילותו התקינה והבריאה. לכן חשוב לספק לגופנו לפני הצום מאגרי אנרגיה (פחמימות) וכן נוזלים. 
בזמן הצום מקבל גופנו את צרכיו האנרגטיים ממאגרי הגלוקוז (המאוחסן בצורת גליקוגן) שבכבד ובשרירים ועל פי רוב מספקים אנרגיה עד ל-24 שעות. לקראת סוף הצום הגוף מתחיל לנצל את מאגרי השומן על ידי פירוק חומצות שומן שמספקות אנרגיה הכרחית לגופנו. בד בבד עם תהליך פירוק השומן נוצרים גופני קטו (קטונים) העלולים לעבור לעובר ולגרום לנזק.
נשים בהריון תקין יכולות לצום, אך רק לאחר שדאגו להכנה תזונתית מתאימה על ידי שתייה מרובה יום יומיים לפני הצום ואכילה של פחמימות ערב הצום. הצום לא צפוי לפגוע בהן או בעובריהן.

טיפים תזונתיים לפני הצום 
•    יום-יומיים לפני הצום רצוי להפחית את צריכת הקפאין, במיוחד אם אתן צורכות מוצרי קפאין רבים. 
•    ביום הקודם לצום מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות ופשוטות כל 3 שעות: לחם, פסטה, פירות זאת ע"מ למלא את מאגרי הגליקוגן בגוף.
•    חשוב להרבות בשתיית מים, לפחות 2-3 ליטרים.

טיפים ליום הצום 
במהלך הצום מומלץ להישאר במנוחה ובחדר ממוזג במינימום פעילות גופנית. 
אם במשך יום הכיפורים את מרגישה רע וחווה בחילות, הקאות, סחרחורות וכדומה - מומלץ להפסיק את הצום, לשתות מים ולהיוועץ ברופא.

טיפים לסעודה מפסקת 
•    רצוי לשלב בתפריט פחמימות מורכבות המתעכלות לאט ותורמות להרגשת שובע ולנינוחות. העדיפו לחם מלא, פסטה מקמח מלא, בטטה ועוד.
•    מומלץ להוסיף לארוחה מזונות עשירים בחלבונים ובשומנים התורמים לתחושת שובע לאורך זמן. 
•    כדאי לוותר על מזונות מתובלים, חריפים ומלוחים, המעוררים צמא, וכן על מזון מטוגן.
•    רצוי להימנע מקטניות וכן מירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי, צנון וכרובית אשר גורמים לנפיחות ולגזים.
•    רצוי להימנע משתיית משקאות מוגזים העלולים לגרום לתחושת נפיחות.

טיפים להפסקת הצום
•    שברו את הצום עם שתייה של משקה בטמפרטורת החדר ואכלו משהו קל כמו פרוסת לחם עם כפית ריבה.
•    כשעה מאוחר יותר מומלץ לאכול ארוחה רגילה, למשל: לחם, גבינות, טונה, ביצה, סלט או מרק עוף וכו'.
•    חשוב לשתות במתינות אך לדאוג להחזיר את הנוזלים שאבדו לגוף.
•    חשוב לזכור: אין להשלים את כל הארוחות שלא נאכלו במהלך היום! הגוף אינו זקוק לכך כעת! ולהיפך, העמסה יתירה של מזון ובעיקר פחמימה עלולה להפריע לאיזון רמות הסוכר ולתחושה כללית רעה. 

בעיות רפואיות 
צום יכול להיות מסוכן לאנשים הסובלים ממחלה אקוטית או כרונית. לכן נשים הסובלות מבעיה רפואית (גם כזו שלא קשורה ישירות להיריון), נוטלות תרופות קבועות, נמצאות במעקב היריון בסיכון או בעלות היסטוריה של צירים מוקדמים צריכות להתייעץ עם רופא (ובמידת הצורך עם איש דת) לפני תחילת הצום 
 
נשים מניקות
על פי רוב צום אינו מסוכן לנשים מיניקות. חשוב להמשיך ולהניק את התינוק גם ביום הצום עצמו וזאת על מנת לא לפתח גודש העלול לגרום לזיהום. 
לנשים החוששות שביום הצום תפוקת החלב שלהן לא תספיק לצורכיו של התינוק יכולות:
•   לשאוב חלב ולאחסן אותו למקרה הצורך.
•   להאכיל את התינוק בתרכובת מזון לתינוקות כתוספת להנקה.