הזנת תינוקות בשנת החיים הראשונה

הנקה
חלב אם הוא התזונה המושלמת עבור הרוב המכריע של תינוקות בני יומם. להנקה יתרונות רבים עבור התינוק והאם. למשל:
•    חלב האם זמין, נקי ובטמפרטורה מתאימה לאכילה.
•    בחלב אם יש מספר רב של חומרים חיסוניים ופרוביוטיים המחזקים את המערכת החיסונית של התינוק ומגנים עליו מפני זיהומים שונים, לדוגמא זיהומי מעי.
•    נמצא כי הנקה מגנה מפני אלרגיות ומפני מחלות דלקתיות שונות (כמו מחלת קרוהן) בגיל ההתבגרות והבגרות.
•    יתכן שהנקה מגנה מפני השמנה בגיל מבוגר יותר.
•    ההורמונים המשתחררים בעת ההנקה תורמים לתחושת רוגע אצל האם.
•    ההנקה מחזקת את הקשר בין האם לתינוק ותורמת להרגשת הביטחון אצל התינוק הרך.
ואכן, במשך ארבעת החודשים הראשונים לחייו של התינוק, ההמלצה היא לספק לתינוק הנקה בלעדית. לאחר תקופה זו יש להתחיל לחשוף את התינוק למזונות נוספים היות שחלב אם עדיין חשוב אך לא מספק לקיים את כל צורכי התינוק.
 
תחליפי חלב אם
כעיקרון, לרוב אין צורך בשימוש בתחליפי חלב כל עוד הנקה מתאפשרת באופן חופשי עד גיל שנה והתינוק מתפתח יפה. יתרונות ההנקה הן משמעותיות ביותר עד גיל 3 חודשים ואז החשיבות לזמן ארוך הולכת ויורדת בהדרגה אם כי יש צורך בהנקה או בתוספת פורמולה עד גיל שנה לפחות. כאשר ההנקה אינה מתאפשרת מסיבות טכניות או רפואיות ניתן להשתמש בתחליפי חלב אם - "תרכובות מזון לתינוקות" (תמ"ל). תחליפי החלב מנסים לדמות ככל הניתן את הרכב חלב האם אך הם לא זהים לחלב אם ותמיד יש יתרון להנקה. בישראל, כל תחליפי החלב מיוצרים על פי סטנדרטים בין-לאומיים (אירופיים או אמריקאים או שניהם) ובפיקוח הדוק של משרד הבריאות. התחליפים מכילים חלבון, שומנים וסוכרים בהרכב ובמינון המתאימים למערכת העיכול המתפתחת של התינוק, והרכב של מינרלים, ויטמינים ואלקטרוליטים המתאים לשלב ההתפתחות והכללי ולכליות. חלב אם עני בברזל ולכן בגיל מספר חודשים מומלץ לתת תוספת ברזל, בייחוד לתינוקות יונקים. תחליפי החלב מעושרים בברזל ולכן פחות בעייתיים אך הדבר לא מייתר את הצורך בטיפול ומעקב מתאים אצל רופא הילדים.
קיימים בשוק סוגים שונים של תחליפי חלב, ביניהם גם תחליפים ללא לקטוז (שהוא סוכר החלב), תחליפים על בסיס חלבון הסויה, תחליפים המתאימים למצבי אלרגיה ולבעיות ספיגה בהם החלבון מפורק ברמות שונות, תחליפים המתאימים לתינוקות פולטים באופן חריג, ופורמולות נוספות מיוחדות המתאימות למצבי מחלה שונים. קצרה היריעה מלתאר כאן את המצבים השונים בהם אנו ממליצים על תחליף זה או אחר אך נגיד באופן כללי כי התחליפים הרגילים (על בסיס חלבון חלב פרה) הם הפורמולות המומלצות כמעט בכל המצבים. אנו מנסים להימנע מפורמולות על בסיס סויה לאור הזמינות הביולוגית הנמוכה של הסויה מחד והחשיפה לפיטואסטרוגנים מאידך. לא מומלץ לעבור לסוגים אחרים של פורמולות ללא המלצה רפואית ברורה. חשוב להדגיש כי משקאות סויה, שקדים או משקאות צמחוניים אחרים אינם יכולים לשמש תחליף ראוי לחלב אם ושימוש בהם עלול להוביל לתת-תזונה.
 
חשיפה למזונות - "טעימות" - מגיל ארבעה חודשים
החל מגיל ארבעה חודשים אפשר ורצוי להתחיל לחשוף את התינוק בהדרגה למזונות שונים. כדאי להתחיל עם כמויות קטנות (1-2 כפיות עד פעמיים ביום) של מזון משלים לתינוק כתוספת להנקה, במטרה לאפשר לו להכיר מגוון טעמים ומרקמים חדשים ולאפשר למערכת החיסון במעי להכיר מרכיבי מזון חדשים. מומלץ לחשוף את התינוק לירק/פרי אחד בכל פעם, ולהמתין ולוודא שהוא אינו מפתח כלפיו תגובה אלרגית לפני שעוברים לירק/פרי אחר. חשוב לזכור כי בשלב זה מטרת החשיפה למזונות היא התפתחותית ועדיין ולא תזונתית. התינוק זקוק עדיין להנקה (או לתחליף חלב אם אם הנקה לא אפשרית) למילוי צרכיו התזונתיים.
קיימת סברה שחשיפה של התינוק לדייסות ולדגנים מכילי גלוטן בגיל ארבעה חודשים, עשויה להקטין את הסיכון ללקות במחלת הצליאק. סברה זו עדיין לא הוכחה ברמת ודאות המאפשרת מתן המלצות ברורות.
 
תוספי תזונה
במהלך השנה הראשונה לחיים מומלץ לספק תוספת של ויטמין D וברזל בהתאם להנחיות המשתנות של משרד הבריאות. כדאי להתעדכן לגבי המינון ומשך המתן בטיפות החלב ואצל רופאי הילדים.
 
שתייה לתינוקות

כעיקרון, תינוק שמוזן מחלב אם או תמ"ל בלבד לא צריך תוספת של שתיה היות שהנוזלים המגיעים מהחלב מספקים. עם החשיפה למזונות מוצקים אפשר לתת מעט מים לפי הצורך ורצון התינוק. חשוב להימנע מלהפוך את בקבוק המים למעין מוצץ כי אז השתייה הופכת להיות חלק מהרגל. תינוק שיקבל כמות רבה מדי של נוזלים עלול להתמלא ולחוש תחושת שובע כוזבת ולדחות את ההנקה או התחליף להם הוא זקוק לצורכי תזונתו.  
את מי השתייה הניתנים לתינוקות עד גיל שנה וכן את המים המשמשים להכנת תחליף חלב האם לתינוקות יש להרתיח במשך שתי דקות לפחות (כולל מים מינרליים) ולוודא שהמים מצטננים היטב לפני המתן. מומלץ להגביל שתיית מיצי פירות, חליטות תה למיניהן, אבקות או גרגירים להכנת משקאות לתינוקות. המים בריאים יותר וכמצוין לעיל איננו מעוניינים לפגוע בצריכת חלב האם או התחליף.
 
מעבר למוצקים
בגיל כשישה חודשים מוכנים רוב התינוקות, גופנית ונפשית, לאכילת מזון מוצק. אפשר להתחיל עם שילוב של ארוחה אחת מלאה של מזון מוצק מתוך כלל הארוחות. מומלץ להתחיל עם מזונות עשירים בברזל: שוק עוף, בשר הודו, בשר בקר, קטניות (אפונה, שעועית לבנה, חומוס, עדשים) ופירות. אפשר לתת מוצרי חלב מגיל עשרה חודשים אך רצוי לדחות מתן חלב פרה עד גיל שנה. מומלץ גם לדחות עד גיל שנה הכנסת ביצים ודגים לתפריט. אין לתת דבש עד גיל שנה לאור הסכנה שבשגשוג חיידקי קלוסטרידיום בדבש בגיל רגיש זה.
מומלץ להתחיל כל מזון חדש בכמות קטנה למשך מספר ימים כדי לזהות בקלות את המזונות שהתינוק הגיב אליהם לא טוב (לדוגמא בצורת אלרגיה).
מנגנון הבליעה של תינוקות לא תמיד מפותח דיו ולכן חשוב לתת את הדעת במיוחד על סכנת חנק. יש לחתוך את המזון לפרוסות דקות ורכות ולרסק היטב פירות וירקות קשים. יש לחצות ענבים ולהוציא חרצנים. חתיכות בשר יש לחצות לאורך ולחתוך לחתיכות קטנות. חשוב שההאכלה תיעשה כשהתינוק זקוף ולא שכוב, בהשגחה מתמדת של המבוגר ותוך וידוא שפי התינוק ריק בסיום הארוחה.