​כיצד נמנע עודף משקל אצל ילדים ונטפל בו: טיפים להורים

תופעת עודף המשקל היא ה"מגיפה" של השנים האחרונות ובאופן הדרגתי הופכת לאחת מבעיות הבריאות הנפוצות והמאתגרות של ימינו. התופעה אינה פוסחת גם על אוכלוסיית הילדים ובחלק מאזורי ארצות הברית מוערך כי עד שליש מהילדים הם בעלי משקל יתר. בארץ המספרים מעט נמוכים יותר אך עולים בהתמדה ובאופן מדאיג.
משקל יתר, ואף יותר מכך - השמנה, עלולים לגרום להתפתחותן של בעיות בריאות רבות בטווח הקרוב והרחוק (כגון סוכרת, עליה בלחץ דם ובשומנים והתקפי לב). ילדים ומבוגרים שמנים נמצאים בסיכון גבוה להתפתחות של כבד שומני שעשוי לגרום לכאבי בטן ולדלקת כרונית. השמנה בילדים קשורה לפגיעה בדימוי גוף, דווקא בתקופה בה הנערים והנערות מגבשים ומעדנים את אישיותם למול החברה.
הסיבות למגמת העלייה במשקל רבות וקשורות לשינוי בסגנון החיים ובתזונה. אנו עוסקים פחות בפעילות גופנית במקביל לעלייה החדה בשעות המסך שלנו (טלוויזיה, מחשב וסלולרי). השינוי בתזונה דרמטי אף הוא. אנו חשופים באופן אינטנסיבי לפרסומות למזון מתועש, אוכלים מזון מהיר עתיר קלוריות, שותים משקאות ממותקים ונוטים לנשנש תוך כדי צפייה בטלוויזיה. מחקר הראה כי הוצאת מכונות שתייה מבית ספר אחד בארצות הברית הביא לירידה משמעותית במשקל התלמידים ללא שבוצעה כל התערבות אחרת!
על מנת לעצור את המגמה אנו חייבים לשנות את אורח החיים, לשנות את הרכב התפריט שלנו ולבצע יותר פעילות גופנית כחלק מהשגרה. כך נוכל למנוע את סיבוכי ההשמנה הבריאותיים והנפשיים כאחד ללא פגיעה בגדילה ובהתפתחות הילד/ה.
הדרך פשוטה - המשקל ירד אם נצרוך פחות קלוריות משאנו שורפים בפעילות גופנית. הפחתת קלוריות באמצעות תזונה נכונה במקביל להעלאת היקף הפעילות הגופנית תוריד בהכרח את המשקל. עם זאת, בילדים ובבני נוער, השגת המטרה מאתגרת ואנו חייבים לעבוד בהתמדה ובנחישות אך באותה המידה בעדינות וברגישות כדי לא לפגוע בהתפתחות הרגשית של שלהם.

"עשרת הדיברות" לשמירה על המשקל בבני נוער
1.    הגבירו פעילות גופנית. התאימו את הפעילות להעדפות הילד/ה: אופניים, שחייה, ריצה, הליכה, משחקי ספורט וכו'. כדאי לקבוע זמנים ברורים לפעילות גופנית מאומצת לפחות שלוש פעמים בשבוע.
2.    הגבילו את זמן המסך לשעה-שעה וחצי ליום (כולל טלוויזיה ומחשב).
3.    שנו את סל הקניות: הורידו שתייה מתוקה, דברי מתיקה וחטיפים. מה שאין בבית- לא אוכלים!
4.    קנו מוצרי חלב עם אחוז השומן הנמוך ביותר, לכל היותר 5%. כך גם נשפר את פרופיל השומן בדם.
5.    המעיטו בקניית מזון מוכן ומתועש והגבילו את האכילה מחוץ לבית. מזון מהיר עתיר קלוריות ופחות בריא ממזון טרי.
6.    הנהיגו ארוחה משפחתית פעם ביום. כך תוכלו להיות מודל לחיקוי לאכילה בריאה ואף תשפרו את החוויה המשפחתית הכללית.
7.    הגדירו את מקום האכילה בבית. יש להימנע מלאכול מול הטלוויזיה ובחדרים (כך נימנע את הנשנוש שנובע מהרגל ולא מרעב של ממש).
8.    הגדירו זמני ארוחות מסודרות והגבילו נשנושים בין הארוחות. חשוב להדגיש- אנו לא מגבילים את כמות המזון שצורכים ילדים. אין לאפשר מצב של רעב אצל ילדים ובני נוער. מותר לכוונם לאכילה בריאה- בין ארוחות כדאי לאכול פרי או ירק כדי להשקיט את הרעב.
9.    עודדו שתיית מים במקום שתייה ממותקת. משקאות כגון קולה או ספרייט מכילים כמויות מבהילות של סוכר (דבר שאינו בריא ללא קשר למשקל).
10.    השתמשו בצלחות קטנות בזמן הארוחה ושימו מנות קטנות בכל פעם. עודדו שתיית כוס מים לפני האוכל. במקביל, עודדו אכילה איטית.
 
מה לא לעשות
•    אל תדרשו מילדכם דרישות שאתם אינכם יכולים לעמוד בהם. אם אתם אוכלים מול הטלוויזיה, לא תוכלו לאסור זאת על ילדכם. דוגמא אישית היא המפתח להצלחה. אל תאסרו אכילת מוצרים המצויים בבית. איסור כזה או הגבלת כמויות מזון מעודדים את הילדים להתנהגות הפוכה מהרצויה, כגון אכילה בסתר ותסכול.
•    אל תשתמשו במילה "דיאטה". מדובר ב"אכילה בריאה" לכל בני הבית!
•    אל תפעילו לחץ על הילד/ה, במקום זאת הרבו בשיחות ובהסברים בנינוחות ובנועם. אל תעירו על כמויות מזון או על משקל (הימנעו מהצהרות כגון: "אתה לא רואה שאתה שמן?"). אין להשוות בין הילדים.
•    אל תדברו על משקל באופן קיצוני או דרמטי. חשוב לזכור שבמקביל לעלייה בשכיחות השמנה במתבגרים קיימת גם עלייה בשכיחות התופעה ההפוכה- הפרעות אכילה כולל בולימיה ואנורקסיה. חולות בולימיה נוטות, לעיתים קרובות, למשקל יתר ורגשות האשמה אודות האכילה גורמות להן להקאה כפייתית. חלק מחולות האנורקסיה התחילו בעודף שומן ולא ידעו מתי לעצור את הדיאטה שהחלה בעידוד ההורים והסביבה.
•    תחושת כישלון תוביל לתוצאה הפוכה. כדי להצליח עלינו להרבות במתן חיזוקים חיוביים (אך לא בפרסים). העניקו לילדכם את התחושה שאתם תומכים בו/ה ולעולם הימנעו מחיזוקים שליליים. משפטים כגון "אם תמשיך להשמין לא תתחתן ותמות צעיר" ממש לא עוזרים ובקלות אפשר להפוך זאת לחיזוק חיובי "כשתרד במשקל - תרגיש יותר טוב עם עצמך ותהיה יותר בריא. אנו נעשה זאת ביחד כי אנו מאמינים בך ויודעים שאת/ה יכול/ה!".
חשוב לזכור שאנו, ההורים, חלק בלתי נפרד מיצירת השינוי כמודל לחיקוי, כאחראים לסוג המזון הנמצא בבית ואיכותו וכמשרים אוירה מתאימה לשינוי ולפיתוח הרגלי אכילה ודפוסי התנהגות בריאים של כל בני המשפחה.
התמדה תוביל לשינוי הרגלי אכילה לטווח הקצר והארוך.

הטיפול המקצועי בהשמנה בילדים ונוער מתבצע במסגרת מרפאת השמנה ייעודית הכוללת הערכה רפואית סדירה וליווי של דיאטנית ואנשי מקצוע נוספים. במקרים מסוימים הרופא עשוי להמליץ על טיפול תרופתי (למשל בכבד שומני או באי סבילות לסוכר). אנו נמנעים ככל האפשר מניתוח בריאטרי בילדים (המכונה "קיצור קיבה") אך במקרים של עודף משקל קיצוני נשקלת לפעמים אף אופציה זו.
המרפאה הרב-תחומית לטיפול בהשמנה בילדים במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים בראשות ד"ר לנה רחמן נותנת מענה רב-תחומי לילדים ומתבגרים עם עודף משקל. בצוות הרב-תחומי שותפים גם דיאטנית, פסיכולוג ועובדת סוציאלית.
תכנית פעילות גופנית אישית נבנית בשילוב המרכז לבריאות של המערך הקרדיולוגי של המרכז הרפואי שערי צדק.
קביעת תורים בטלפונים 02-6555307 או 02-6555634.