דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

FAB בקלאבפוט

שימוש במכשיר FAB בקלאבפוט

אמנם השגנו תיקון של הקלאבפוט בעזרת סדרת הגבסים, אך הנטייה לעיוות של הרגל עדיין קיימת, לכן לאחר סיום שלב הגיבוס הסדרתי נעבור לשימוש במכשיר אבדוקציה (יש למוצר שמות רבים: Foot Abduction Brace, Alfa/Beta-flex, Denis-Browne Brace, Ponseti-Mitchell Brace, Markell Brace). מכשיר זה שומר את התנוחה המתוקנת שהושגה ומאפשר לרקמות השונות: עצמות, שרירים וגידים, להתארך ולהתרגל למצב המתוקן. זהו הרגע המכריע בו האחריות לטיפול מסור וקפדני עוברת מן הצוות הרפואי אל ההורים.

חשוב מאוד שתקפידו על ביצוע מדוקדק ועקבי של הטיפול במכשיר. כאשר התינוק יגדל, הנטייה לחזור למצב המעוות תיחלש מאוד (מחקרים מראים נטייה גבוהה מאוד לחזור למצב קלאבפוט בגיל כשנה והנטייה קטנה מאוד מעל גיל 4-5 שנים).

בשלושת החודשים הראשונים לשימוש במכשיר אנו ממליצים על התקנתו במשך 23 שעות ביממה. השעה ללא המכשיר מיועדת לרחצה, משחק, מריחת קרם-גוף ועיסוי הרגליים. ההורים יכולים בזמן זה להתרשם ממצב הרגל ולזהות אם יש בעיה כשלהי.

לאחר שלושה חודשים, בהנחיית הצוות המטפל, נפחית את שעות השימוש לשעות השינה בלבד (צהריים ולילה). המלצתנו היא להמשיך להשתמש במכשיר באופן זה עד גיל 4 שנים. על התינוק להתרגל לכך שהמכשיר הוא חלק מתנוחת השינה שלו. כך תושג הסכמתו לישון עם המכשיר. אין לבצע הפסקות בשימוש במכשיר בעת השינה. ההפסקה תקשה על החזרה לשימוש. אם לא תקפידו על שימוש קבוע במכשיר, הקלאבפוט יחזור ללא ספק. כפי שציינו למעלה, ככל שהתינוק קטן יותר הסיכויים לכך גדולים יותר (90% בתינוקות בני פחות משנה). נסיגה כזו תדרוש חזרה לטיפול בסדרת גבסים וחיתוך חוזר של הגיד או אף מעבר לכך.

חשוב להדגיש כי המכשיר לא גורם לעיכוב בהתפתחות התינוק. המכשיר מותקן רק לתקופה קצרה בשלב שהתינוק ער. בגיל זה הוא אינו זוחל או הולך. גם תינוקות שנזקקים למכשיר בגיל זחילה וישיבה אינם סובלים ממנו. במחקר שבדק את שלבי ההתפתחות של תינוקות שטופלו עם המכשיר לא נמצא עיכוב בעל משמעות באף אחד משלבי ההתפתחות התקינים של תינוקות.


מכשירי FAB של חברות שונות ניתנים לרכישה בחנויות למוצרים אורתופדיים. הצוות ינחה אתכם לגבי הסוגים והעלויות. המכשיר בנוי ממוט שעליו מותקנות שתי נעליים. המוט ניתן לשימוש רב-פעמי, ואת הנעליים יש להחליף כאשר הילד/ה צומחים. אפשר לשאול מוצר "יד-שנייה" ממרכזי השאלת ציוד רפואי (כגון יד שרה) או התארגנויות הורים שונות.

לחברות הביטוח הרפואי (קופות חולים, ביטוחים משלימים וביטוח רפואי פרטי) יש הסדרים שונים של החזר עלות המכשיר (כיום ב- 2019, עלות המכשיר כלולה בסל-הבריאות ויש לדרוש החזר מקופת-החולים לאחר רכישתו).. מומלץ לברר עם קופת החולים או הביטוח הרפואי בקשר לכך. יש לזכור שמדי פעם יהיה צורך להחליף את הנעליים שעל המכשיר ולכך עלות נוספת (כדאי לברר גם לגבי החזר על נעליים חדשות). רכישה של המכשיר באינטרנט היא הליך קל ופשוט. המכשיר יועבר אליכם בעזרת הדואר או שליח (הצוות במרפאה יעזור בהגדרת המידות להזמנה באינטרנט). אפשר לבקש מהצוות את שמות המכשירים לרכישה באינטרנט ותוכלו להיכנס לאתרי החברות ולהזמין את המכשיר עצמאית.

לא נמצא שיש חשיבות רבה לסוג המכשיר, בתנאי שהוא מכיל את המרכיבים הדרושים: מוט שעליו מותקנות הנעלים בזווית הנכונה, ונעליים שאוחזות נכון את כף הרגל ואינן מאפשרות שליפה של כף הרגל בעת התנועה של התינוק.

מספר "פרטים קטנים" רבים שכדאי לדעת בנוגע לשימוש במכשיר, בעיקר התחלת השימוש:

• בשבוע הראשון להתקנת המכשיר יש להסיר את המנעל בעת כל החלפת חיתול (לפחות שלוש פעמים ביום. לוודא: אין סמני לחץ או שפשוף, העקב היה מונח היטב בתוך המנעל ולא נמעך כנגד המשען האחורי. אין קפלים חריגים בגרביים. הגרביים יבשים ולא מיוזעים (יש הממליצים להחליף גרביים בכל הסרת המכשיר).

• בשבוע הראשון התינוקות לעיתים לא רגועים. הסיבה לכך היא כנראה המגע בכף הרגל על ידי מכשיר חדש. ניתן לנתק את המנעל מהמוט למספר דקות וכשהתינוק/ת נרגע/ת להתקין מחדש (לא להסיר את המנעל).

• לעיתים, בשלב השימוש במכשיר גם בשעות היום, קיים קושי להכניס את התינוק לעגלת טיולים או מושב הרכב. יש להתארגן לכך באמצעות מושב רחב יותר. אפשר להסיר את המוט בעת נסיעה, כשהתינוק במושב בטיחות, בלי להסיר את הנעליים.

• ילדים גדולים יותר פוגעים לעיתים בשולי המיטה עם המכשיר.

• אם הרגל נשלפת מן המנעל בזמן השינה, יש לאתר את הסיבה (רצועה שנהרסה, נעל לא מתאימה, הידוק לא מספק של הרצועות). אם המצב לא משתפר, ליצור קשר ללא דיחוי עם רופאי המרפאה.

מידע רב מאוד על קלאבפוט מצוי באתרים בינלאומיים ופורומים אינטרנטיים. שם תוכלו למצוא שותפים לכל שאלה והתלבטות. אנו מוצאים שהמידע בפורום הוא דרך מצוינת למענה לשאלות אשר עולות במהלך תקופת השימוש במכשיר. עצה שתתקבל ממשפחה שעברה את התהליך הזה היא לרוב המתאימה ביותר להורים אשר מצויים בתחילת התהליך.

כמו כן, אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה. מרפאת קלאבפוט מתקיימת בכל יום ראשון. אתם יכולים להתקשר ולדבר עם אחד מאנשי הצוות או להגיע למרפאה. אפשר במקרים רבים גם לפנות למכון האורתופדי בו נרכש המכשיר, הטכנאי במקום יכול לפתור רבות מן הבעיות המתעוררות.

זכרו נא: הטיפול באמצעות המכשיר הוא חלק מהותי מהטיפול בקלאבפוט. אין להמעיט בחשיבותו של שלב זה. במעקב שנערך ביחידתנו (וכן במחקרים רבים במקומות אחרים) נמצא שהחלמה לא מלאה (אי חזרה) של קלאבפוט הייתה קשורה ברוב המקרים באי-הקפדה על השימוש במכשיר. אם אתם נתקלים בבעיה בהתקנת המכשיר – פנו אלינו ללא עיכובים ונשקול כיצד להתמודד עם הבעיה.

הטקסט מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד והאמור בו מתייחס לשני המינים.