דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)


הילד מסרב ללבוש גי'נס, חולצה מכופתרת, גרביים עם תפר, בגדים מצמר?

הילדה מתנגדת לגרוב גרביונים?

האם נמנע מפעולות יומיומיות כגון: צחצוח שיניים, חפיפת שיער וגזירת ציפורניים?

ילדכם סולד מריחות של מאכלים כגון סלט טונה?

המעבר מנעל סגורה לסנדלים בקיץ יהיה לא פשוט, והמגע של החול בים עלול לעורר תגובות לא נעימות. ילדים אלה עלולים לחוות מגע קל כלא נעים ולעיתים אף ככואב. אך לעומת זאת ייהנו מחיבוק חזק או מגע עמוק, מתנועה נמרצת או מהפקת רעשים.

כאשר הרגישות התחושתית מלווה גם ברגישות שמיעתית – הילדים הללו יגיבו בבהלה כשיופעלו בבית מכשירים חשמליים כגון שואב אבק, מערבל מזון וכד'. מאותה הסיבה יתכן והם גם יימנעו ממסיבות יום הולדת, ואירועים לא צפויים יעוררו חרדה.

ילדים שיש להם רגישות חושית לתנועה יחששו לטפס על מתקנים בגן משחקים, ימנעו מנדנדות, מקרוסלה, ויהיו רגישים לנסיעות ארוכות ברכב.

ילדים עם רגישות יתר תחושתית יחוו גירויים שונים בעוצמה חזקה מידי, ובאופן שיאיים עליהם וירתיע אותם, בעוד שילדים אחרים יהנו מהם. מבחינה התנהגותית יראו תגובות רגשיות מוגזמות, הם יפגינו קשיים במעברים (מהבית לגן, מהגן לצהרון, מעברים משעות אחה"צ לשעת שינה וכו'), אי שקט, קשיי ריכוז , מצבי רוח, עקשנות, קשיים בהסתגלות, מופנמות, קושי בקשרים חברתיים, ימנעו משינויים, יפגינו נוקשות, צורך בשליטה, ועלולים להיות כפייתיים ופרפקציוניסטים.

מדוע זה קורה?

אנו חווים את הסביבה בה אנו חיים דרך מערכות החושים שלנו. המוח מקבל מידע חושי מהגוף ומן הסביבה, מפרש את המידע ומארגן אותו לכדי ביצוע תגובה מסתגלת ומותאמת.
החושים שלנו מספקים לנו מידע הנחוץ לנו לשם תפקוד והישרדות. פרט לחושים שכולנו מכירים ראיה, שמיעה, טעם ריח מגע, יש בגופנו שתי מערכות חוש חשובות נוספות: מערכת התנועה ושיווי משקל (ווסטיבולרית), ומערכת התחושה העמוקה של מנח הגוף והתנועה -(פרופריוצפטיבית).

הפרעה בעיבוד החושי (SPD) מתרחשת במערכת העצבים המרכזית, כאשר המוח אינו יכול לארגן באופן יעיל את המסרים החושיים שהוא מקבל מהגוף או מהסביבה.

רגישות יתר (Sensory Over Responsivity) היא סוג של ליקוי במערכת החושית ויכולה להתבטא במספר חושים במקביל או בחוש אחד (רגישות יתר למגע, לתנועה, לשמיעה, לראיה, לריחות).

לדוגמא, המוח ישדר לילד שעומד להסתפר שעליו להיזהר, אף על פי שמדובר בגירוי תחושתי בלתי מזיק. לכן הוא מפתח התנהגויות שיאפשרו לו להימנע מהגירויים "המאיימים" בסביבתו.

תת רגישות - Sensory Under Responsivity (למגע, תנועה, וכו'). מדובר בילדים שחווים את הגירויים בעוצמה חלשה מידי, לדוגמא ילד שפניו מלוכלכות והוא לא שם לב לכך, ילד שעלול לא להגיב לנפילות, לכאב או לטמפרטורה. לרוב אלו ילדים שקטים ופסיביים, נראים עייפים, חסרי אנרגיה ומגיבים באיטיות. הילדים הללו זקוקים לגירויים חזקים על מנת להשתתף בחיי היומיום באופן פעיל.

חיפוש גרייה (Sensory Seeking) מתבטא בילדים שמחפשים כל הזמן גרייה חושית בעוצמה גבוהה. ילדים שנמצאים בתנועה מתמדת, ילדים שיתקלו בכוונה בחפצים, יתנדנדו בעוצמה בנדנדות, יגעו חזק בילדים אחרים, יצפו בטלוויזיה בווליום גבוה, ידחסו אוכל לפה וילעסו חפצים שאינם למאכל. מבחינה התנהגותית הם מגיבים לרוב באימפולסיביות, קשה להרגיעם, הם מתקשים להיות קשובים ועלולים להגיב בתוקפנות.

איך ניתן לאבחן ולטפל בקושי בעיבוד חושי ?

על מנת לקבוע האם קיים ליקוי בעיבוד החושי, יש לקחת בחשבון את עוצמת הליקוי והמידה בה הוא משפיע על התפקוד היומיומי של הילד והמשפחה.

קיימים כלי הערכה לאבחון הפרופיל הסנסורי של הילד הכוללים ראיון, תצפית ,שאלונים.
הטיפול כולל מתן מידע על מהות הקושי, הדרכת הורים ואנשי חינוך ומתן תרגילים לוויסות חושי במסגרת הביתית.

האבחון והטיפול צריך להיות מלווה על ידי מרפא/ה בעיסוק מוסמך/ת.