בית חולים שערי צדק לוגו שערי צדק המרכז הרפואי שערי צדק הוא בית חולים בירושלים. נחנך ב-י\"ט בשבט תרס\"ב 27 בינואר 1902. מייסדו ומנהלו הראשון במשך 45 שנה, היה ד\"ר משה וולך, דמות מרכזית בתולדות הרפואה בתקופת היישוב. בשנת 1980 עבר בית החולים למשכנו החדש בשכונת בית וגן בירושלים רחוב שמואל בייט 12, ת.ד 3235, ירושלים 9103102 02-6666666 חזית בית החולים
דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

היחידה לנוירופסיכולוגיה

נוירופסיכולוגיה היא תחום ייחודי בפסיכולוגיה העוסק בקשר שבין מוח לתפקוד. למעשה, כמעט כל תחומי התפקוד הקוגניטיביים, ההתנהגותיים והרגשיים מושפעים מהתהליכים ומהמבנים שבמוח האנושי. כל אחד מתחומים אלה עלול להשתנות כאשר מתרחש שינוי במוח וכל שינוי מאתגר את המשאבים המצויים במוח בעקבותיו. הנוירופסיכולוג מתמקד בהבנת הדרך בה תפקוד המוח משפיע על היכולת של האדם לתפקד בעבודה, בבית ובבית הספר.
אל היחידה לנוירופסיכולוגיה במרכז הרפואי שערי צדק מופנים ילדים שיש חשד כי הם סובלים מליקוי אורגני במוח. ליקוי כזה יכול להתבטא בקשיים ברכישת שפה מדוברת או כתובה, ליקויים בתפיסה חזותית, שמיעתית או תחושתית, ליקויי קשב וריכוז, היפר-אקטיביות, קשיים במוטוריקה עדינה או גסה, בעיות התנהגות, קשיים בלימודים או בעיות רגשיות. אבני היסוד של החשיבה וההתנהגות, המצויות במוח, מצטרפות יחד לבניין שאת חדריו ואת הגישה אליהם מנסה הנוירופסיכולוג להכיר. 
גם אנשים מבוגרים מתפתחים ולומדים וחוויות חדשות מותירות את רישומן בכל מוח. אולם, בזמן הילדות התפתחות המוח מיוחדת במינה. שכבה אחר שכבה, נוצרות בתאי המוח של הילד התמחויות. הוא לומד להניע את גפיו על פי רצונו, מאוחר יותר הוא רוכש שפה, הוא לומד לבצע מלאכות עדינות ולווסת את התנהגותו ורגשותיו. התהליך הזה מתחיל עוד כשהעובר ברחם אמו וממשיך לאורך כל שנות הילדות. כשמבנה או תהליך מוחיים נפגעים אצל ילד צריך לזכור שני דברים חשובים: האחד הוא שהמוח של הילד גמיש בהרבה מזה של המבוגר ועשוי למצוא תחליפים טובים יותר לאזור שנפגע. השני הוא שאצל הילד ישנם תפקודים שעדיין לא נרכשו ושעשויים להיות חסרים בעת רכישת תפקודים גבוהים ומורכבים יותר. 

מטרתו של אבחון נוירופסיכולוגי היא לאפיין בדרך מדעית ומקצועית את נקודות החוזק ואת נקודות החולשה של הנבדק ולהקנות פרופיל קוגניטיבי, דידקטי, התנהגותי ורגשי של הנבדק. בדרך כלל, כולל האבחון פגישת היכרות ראשונה, 2-3 פגישות אבחון ופגישת סיכום.
האבחנה מתבצעת בעזרת מבחנים קוגניטיביים, התפתחותיים, דידקטיים ורגשיים שמטרתם להעריך כיצד הנבדק פותר בעיות לימודיות וחברתיות.
במהלך האבחון מועברים מבחנים הבודקים מכלול פעילויות מוטוריות, גרפו-מוטוריות (בכתב), יכולות תפיסתיות, שפה, זיכרון, קשב, תפקודים עילאיים ורגשיים. המבחנים מועברים באווירה נעימה ולא מלחיצה על ידי מאבחנים ומאבחנות מיומנים. לאורך כל האבחון, אנו מציגים בפני הילד את יכולותיו ואת נקודות החוזק שלו, כך שהאבחון רק מחזק את תחושת הערך העצמי שלו.
לאחר האבחון נפגשים הילד וההורים עם נוירופסיכולוג המסביר את תוצאות האבחון וממליץ על תכנית שיקום מפורטת. בהמשך, מתבצע מעקב קפדני אחר יישום ההמלצות והתקדמות הילד, ובמקביל יכולים הילד ובני משפחתו לבקש סיוע ותמיכה מהיחידה בעת הצורך. אם המלצות האבחון כוללות טיפול - קוגניטיבי, פסיכולוגי, שיקומי או התפתחותי, ניתן לקבל שירות זה במרפאתנו. 

היחידה לנוירופסיכולוגיה פועלת בגישה טיפולית מערכתית לפיה הילד הוא חלק ממערכת משפחתית ולימודית ולכן גם הוריו מקבלים הדרכה וסיוע, ובמידת הצורך נוצר קשר עם בית הספר ועם גורמים מטפלים אחרים (בתיאום ההורים ולאחר קבלת רשותם).