דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

אחים גדולים

מבחר טיפים להורים שיסייעו למשפחתם להיערך להגעת התינוק החדש

לפני הלידה
 
קבלת תינוק חדש למשפחה הינו תהליך שמתחיל עוד בטרם לידתו של התינוק. הורים לילדים יכולים לנקוט במספר רב של צעדים במהלך ההיריון על מנת להציג בפניהם את נושא הצטרפותו של תינוק חדש למשפחה. השיטה הטובה ביותר היא לשלב את האחים בהיערכות ובהכנות לקראת בואו של התינוק.
 
נושאים לשיחה
 
קראו עם ילדיכם ספר בנושא תינוקות. שוחחו עם ילדיכם על רגשותיהם בנוגע לתינוקות. הציגו לילדיכם תמונת מספרים ומגזינים של אמהות המניקות או מאכילות תינוקות בבקבוק. הסבירו לילדיכם כיצד הם עצמם הואכלו כשהיו תינוקות, ושוחחו עמם על תוכניותיכם להאכלת התינוק החדש. 
 
ספרו לילדיכם למה הם יכולים לצפות מן התינוק החדש לכשיגיע, כגון בכי, שינה, חיתולים מלוכלכים וכן תכיפות ההאכלות. הימנעו מלתאר את התינוק החדש כחבר למשחק. שוחחו עם ילדיכם אודות הצורך של אימא במנוחה ובשקט לאחר בואו של התינוק הביתה.
 
השתמשו בספרים ובסיפורים על מנת להסביר כי הורים יכולים לאהוב יותר מילד אחד, בדיוק כשם שילדים יכולים לאהוב את שני ההורים גם יחד.
 
פעילויות אפשריות
 
התבוננו יחד עם ילדיכם במזכרות מהתקופה בה היו תינוקות בעצמם. למשל, תמונות, טביעות כף רגל, צמידי זיהוי של בית החולים, בגדים ו/או משחקים אהובים. תנו לילדיכם לסייע לכם בהכנות לקראת התינוק החדש, כגון, ארגון הבגדים של התינוק וקישוט חדרו. 
הכניסו שינויים לשגרת חייכם עוד בטרם היוולד התינוק, כך שיוכלו ילדיכם להסתגל לשינויים בהדרגה. אם ילדיכם אמורים לעבור למיטה או חדר אחרים, העבירו אותם מספר שבועות מראש.

וודאו כי ילדיכם יודעים עם מי יישארו במהלך שהותכם בבית החולים. ייתכן כי תרצו לארגן שהות קצרה של ילדיכם אצל אותו אדם עוד קודם ללידה, כהכנה.
 
הכינו עם ילדיכם לוח שנה / "טבלת לידה" ובו תוכלו לסמן את הימים החולפים עד לתאריך המתוכנן / משוער של הלידה.
 
צאו לקניות עם ילדיכם ואפשרו להם לקנות מתנה בשמם עבור התינוק, לרגל הולדתו.
 

זריקת מציאות
 
שתפו את ילדיכם בביקור אצל רופא הנשים על מנת שיפגשו את הרופא, יראו את העובר באולטראסאונד וישמעו את פעימות ליבו.
 
שתפו את ילדיכם בתרגילי הכנה ללידה.
 
אם מתאפשר לכם, הפגישו את ילדיכם עם תינוק חדש של חברים. במהלך המפגש, תנו לילדיכם לצפות בהנקה או האכלה של התינוק.
 
שוחחו עם ילדיכם אודות גודלו הצפוי של תינוק חדש. הצביעו על 50 סנטימטרים על גבי סרגל מידה והצמידו לגוף ילדיכם, על מנת שיראו את ההבדל. בעודכם במכולת, שימו בשקית מצרכים במשקל 3 קילו ותנו לילדיכם להחזיק אותה
 
.
הביקור בבית החולים – לאחר הלידה
 
תינוקות שזה עתה נולדו הינם רגישים ויש להימנע מחשיפתם לזיהומים. לפיכך, אם ילדיכם מראים סימני מחלה, יש להימנע מלהביאם לבית החולים. סימני מחלה כוללים:
חום גבוה שיעול, התעטשויות, נזלת או גרון כואב פריחה או נגעים בעור הקאות, שלשולים או עייפות כללית ב-48 השעות שקדמו לביקור חשיפה בזמן האחרון למחלות מדבקות כגון אבעבועות רוח. בעת ביקורם של ילדיכם, קבלו את פניהם בחיבוק ובלו זמן מה במחציתם עוד לפני הצגת התינוק החדש (ילדים צעירים עשויים להתעניין רק באמם וכלל לא בתינוק).
 
אתם יכולים לתכנן מסיבת יום הולדת לתינוק החדש. לחגוג בשיר ובממתקים ולהחליף כרטיסי ברכה.
 
אם הביקור יארך יותר מכ-30 דקות, תכננו פעילות כגון קריאת ספר, צפייה בתוכנית כלשהי במחשב, משחק בצעצועים שהבאתם מהבית או טיול עם אבא לקניון שבמתחם בית החולים.
 
צלמו את ילדיכם עם התינוק בכדי שיוכלו לשתף את התמונות עם חבריהם לגן / לכיתה.
 
במהלך השהות בבית החולים
 
התקשרו הביתה בזמן קבוע מדי יום על מנת לשוחח עם הילדים. תאמו את השעה עם האדם שאחראי על ילדיכם בעת שהותכם בבית החולים. (זכרו, ילדים קטנים יצפו לשיחה במועד הקבוע).
 
החביאו צעצוע ותנו לילדיכם הנחיות בטלפון על מנת שיחפשו וימצאו אותו. 
 
הכינו מראש מתנה מן התינוק שנולד אותה תעניקו לילדיכם בעת ביקור בבית החולים או כשתשובו הביתה.
 
הכינו מראש הקלטה של אימא מקריאה סיפור אהוב או שרה שיר לפני השינה.
 
שימרו על שגרת יום קבועה ואחידה עבור ילדיכם, ככל הניתן.

השיבה הביתה
 

השיבה הביתה יכולה להיות מתישה – קחו את הזמן לנוח והגבילו את בואם של מבקרים, ככל הניתן.

תכננו את שחרורכם מבית החולים תוך התחשבות בצרכיהם של ילדיכם. תנו לאבא או למבוגר אחר לשאת את התינוק לתוך הבית, או שתחזירו את ילדיכם הביתה רק לאחר שהתינוק כבר התמקם בבית.
 
מומלץ לבלות זמן איכות עם ילדיכם. זכרו, אפילו ילדים אהובים ומוגנים עשויים לחוש מאוימים ושמקומם נלקח מהם כאשר מגיע תינוק חדש למשפחה. 
 
בבית
 
לאחר לידת התינוק עשויה להופיע התנהגות רגרסיבית. 
ילדיכם הבוגרים יותר עשויים להתנהג בניכור וקרירות כשהאם שבה הביתה. זו עשויה להיות תגובה לניתוק מן האם. חשוב שילדיכם יביעו וידברו על תחושותיהם כלפי התינוק וכלפי האם. ילדיכם הבוגרים יותר עשויים לפתח מערכת יחסים הדוקה יותר עם האב או עם אדם אחר כאשר התינוק מגיע. 
 
זמני האכלה טומנים בחובם מתח, במיוחד אם הילדים הבוגרים מרגישים מחוץ לעניינים. הכינו חטיפים מזינים מבעוד מועד מהם יוכלו הילדים הבוגרים ליהנות בעת האכלת התינוק. הכינו שקית או קופסא ובהם פעילויות שקטות – ספרים, משחקים וחומרי יצירה – בהן יוכל הילד הבוגר להתעסק בעת האכלת התינוק.
 
כשאתם מתאוששים ושבים לחיים הרגילים, תכננו פעילות מיוחדת עם ילדיכם הבוגרים בעת שהתינוק נמצא עם שמרטפית או בן משפחה אחר, כגון לצאת לסרט, לארוחה במסעדה או לאירוע בבית הספר.
 
אחים בגיל בית הספר
 
שמרו על תקשורת רציפה עם ילדיכם במהלך כל תקופת ההיריון, הלידה והשהות בבית החולים (הימנעו מלהציג את התינוק כחבר למשחק).
 
עודדו ילדים מבוגרים יותר לסייע עם הטיפול בתינוק, רק אם הם מוצאים בכך עניין וכיף.
 
הגדירו באופן ברור מה מותר לילד לעשות עם התינוק ומה יכול לעשות רק אדם מבוגר. זכרו, למרות שישנם ילדים הנדמים בוגרים ומסוגלים לתפקוד של בגיר, הם עודם ילדים. הם עשויים להפעיל שיקול דעת מוטעה בענייני בטיחות ולטעות בקריאת האותות שמציג התינוק. הבינו כי ישנם ילדים החשים צורך עז "לתקן" את המצב כשהתינוק בוכה. הבהירו להם מעל לכל ספק כי העניין אינו באחריותם. הזכירו להם שאפילו ההורים לא תמיד מצליחים להרגיע את התינוק.
 
הציעו לילדיכם לנהל יומן או טבלת משקל וגדילה. ילדיכם עשויים לחוש גאווה גדולה בצמיחתו והתפתחותו של התינוק.
 
הכירו בכך שאחים בוגרים מתחרים בהוריהם על תשומת הלב של התינוק, ובפעמים אחרות מתחרים בתינוק על תשומת הלב של הוריהם.
 
אפשרו הזדמנויות בהן יוכלו ילדיכם להשוויץ בתינוק בפני חבריהם.
 
 
בנוגע ליריבות אחאית
 
יריבות אחאית אינה חיובית ואינה שלילית – היא נורמלית. כאשר אחים רבים הם עושים זאת מתוך רצון להיות הילד האהוב ביותר. אל תתמקדו ביריבות. אל תתמקדו במערכות היחסים בין בני המשפחה. מספר נקודות שיש לקחת בחשבון:

 

  • עודדו אותם לאהוב זה את זה.

  • חישבו על נקודת המבט של כל אחד מן הילדים.

  • הימנעו מהעדפת ילד אחד על פני האחרים.

  • הכירו בכך שאתם עשויים להזדהות עם ילד אחד יותר מאשר עם אחר.

  • פנו זמן מיוחד עבור כל אחד מילדיכם. התייחסו אל כל אחד מילדיכם כאל יחיד במינו.


 
מצבים לדוגמא בין הורים לאחים
 

מצב

מקור לדאגה

מה כדאי לנסות

הילד מטפס אל תוך עריסת התינוק

חשש לפגיעה פיזית בתינוק

שמרו על דלת סגורה. עזרו לילדיכם להכין שלט עבור דלת חדרו של התינוק, כך שיוכלו לתלות את השלט על דלת חדרו בעת שהוא ישן. אם אתם מרשים לילדיכם להיכנס לעריסה, וודאו כי חלצו את נעליהם והשגיחו על המתרחש.

הילד רוצה לשחק מתחת לעריסה

חשש כי דופן העריסה ייפול על הילד ויגרום לפגיעה פיזית

שאלו את ילדיכם מדוע ברצונם לשחק מתחת לעריסה. הסבירו להם מדוע אינם יכולים לעשות כן. כוונו את פעילותם אל מחוץ לחדר התינוק. אחסנו חבילות חיתולים מתחת לעריסה. הקפידו לשמור את דפנות העריסה הניידות מונמכות בעת שהתינוק אינו בעריסה.

הילד רוצה לשתות מבקבוק התינוק

חשש לחזרת הילד לדפוסי התנהגות ישנים (רגרסיה)

שוחחו עם הילד על כך שהוא – בניגוד לתינוק – יכול לשתות מכוס. תנו לילד לקנות לעצמו כוס מיוחדת משלו.

הילד רוצה גם הוא לינוק

חשש כי הילד ישוב לינוק גם הוא. אי נוחות מן הרעיון שהילד יינק.

תנו לילד לנסות לינוק. הטעם שונה וייתכן כי איבד את היכולת לינוק. נסו להרעיף עליו תשומת לב בעת הנקת התינוק.

הילד רוצה לשבת על ברכייך בעת ההנקה ופשוט בוכה

חוסר יכולת להתמודד עם הילד והתינוק בו זמנית. גורם למתח בעת ההנקה.

השתמשו בחטיפים מוכנים, הכינו לילדכם חטיף לפני שהאם מתחילה להניק. קראו לילדכם סיפור, עודדו את ילדך להשתמש בשקית הפעלות.

הילד הורס חלק מן הצעצועים של התינוק או מתנהג באגרסיביות כלפי התינוק, מראה כעס

חשש לפגיעה אפשרית בתינוק

ספקו לילד אפשרויות אחרות לשחרור כעס ולחצים (כגון משחק עם פטיש ובלוקים מעץ בצורות שונות), השגיחו על הילד כשהוא נמצא עם התינוק, שימרו על כללים ברורים וקבועים עליהם צריך הילד להקפיד.

הילד רוצה לשחק עם התינוק

חשש לבטיחות

הימנעו מלומר שהתינוק קטן מדי. שימו את התינוק במקום בטוח, בו הילד יכול לשבת בקרבתו. עודדו את הילד לגעת בעדינות בתינוק, לשוחח עימו ולשיר לו. השגיחו על הנעשה או הצטרפו למשחק המשותף.

הילד רוצה להאכיל את התינוק במזון מוצק

חשש לבטיחות התינוק, לחנק

הראו לילד כי לתינוק אין שיניים. הקפידו תמיד להשגיח על פעילות הילד עם התינוק. אפשרו לילד לתת לתינוק בקבוק באם הוא יכול.

הילד מתחיל להרטיב במיטה

חשש לרגרסיה

הימנעו מלהתעכב על החזרה להרטבה. עודדו ושבחו את הילד על דפוסי התנהגות חיוביים.